יו"ר ועדת הכלכלה קורא לחוקק חוק להקפאת מחירי מזון בזמן מלחמה

על אף שרבים מהנוכחים הזהירו אותו מפגיעה בתחרות, חה"כ דוד ביטן נחוש לטפל ביוקר המחיה

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה אתמול (שני) ביוקר המחייה על רקע העלייה במחירי מוצרי המזון והצריכה בתקופת המלחמה. יושב ראש הוועדה, חה"כ דוד ביטן (הליכוד) הזכיר לנוכחים כי זו כבר ישיבה שנייה בנושא, על רקע העלאת המחירים במלחמה. בעבר ביקש ביטן שהמדינה תפעל להקפיא מחירים בזמן המלחמה, אך במשרד האוצר התנגדו בגלל הפגיעה בתחרות. לאחר מכן ביקש שמשרד הכלכלה יחוקק חוק שיאפשר להטיל קנסות על מי שיעלה מחיר באופן לא סביר במלחמה. גם לכך התנגדו אנשי האוצר.

ביטן אמר כי למצער יש ללכת על הקפאת מחירם של מוצרי יסוד בתקופת המלחמה. ממסמך שהכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עלה כי מדד המחירים בעולם ירד מינואר 2022 עד דצמבר 2023 ב־12.3%, לעומת עלייה של 8% בישראל – פער של 20%. כלומר, מחיר חומרי הגלם ומוצרי היסוד כמו סוכר, שמן קנולה, סויה, תירס, נפט ועוד ירדו בשנה האחרונה, בעוד שחברות המזון והיבואניות בישראל רק מעלות מחירים. עם זאת, היה ברור שאין רוב לחקיקת הקפאת מחירים גורפת. אך רבים מחברי הכנסת תמכו בחקיקה על מגבלה מצומצמת שתוטל על מחיריהם של מוצרי יסוד בלבד כגון קמח, אורז, סוכר, שמן ומוצרים נוספים שייאסר להעלות את מחירם בתקופת מלחמה.

מעניין שאיש מחברי הכנסת לא שאל את עצמו האם בשלב הבא תידרש הכנסת לחוקק חוק שיכפה על היבואנים לייבא מוצרים כאלה ואחרים בזמן מלחמה. מנכ"ל דיפלומט ישראל שנכח בדיון תהה מדוע הממשלה לא מקפיאה את העלאות המחירים שבאחריותה כמו מחירי החשמל והמים. מנכ"ל טיב טעם שאל לאקונית את הנוכחים מדוע לא מטפלים ברווחיות הבנקים בישראל. "הרווח של בנק אחד בישראל הוא גדול יותר מכל הרווחים של כל הרשתות הקמעונאיות, אז למה לא מטפלים בהם?"

ביטן סיכם את הדיון באמרו כי בכוונתו לבחון כיצד לקדם את הצעת החוק להקפאת מחירים בזמן חירום.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *