מתקפת נקמה של סעודיה ואיחוד האמירויות בתימן – ד"ר דרור מנור

המתקפה המשולבת הקשה של סעודיה והאמירויות בתימן שגרמה למותם של מאות אזרחים חפים ופשע ברובם. הכוונה הייתה לפגוע בחות'ים השיעים שנתמכים ע"י איראן מאז 2015 ומנהלים מלחמת אזרחים עקובה מדם במדינה

התקיפה האווירית המסיבית שהתרחשה ביום שישי, 21 בינואר, שגרמה למותם של עשרות אנשים בתימן מיוחסת לסעודיה ולאיחוד האמירויות, והיא באה לאחר שהחות'ים הנתמכים בקביעות על ידי איראן ביצעו מספר ימים קודם לכן מתקפת טרור רחבת היקף באבו-דאבי. התקיפה האווירית של הקואליציה הערבית כללה גם את נמל התעופה הבינלאומי בצנעא ואת בסיס חיל-האוויר אל-דיילמי מצפון לבירת תימן. המצב העכשווי במדינה גרוע ביותר בעקבות מלחמת האזרחים העקובה מדם, כאשר היא סובלת מתנאים הומניטריים ירודים ביותר וממשבר כלכלי חמור מאוד. מגפת הקורונה מכבידה אף היא על הרשויות, ובמיוחד על מערכת הבריאות המקומית, במדינה הערבית הענייה ביותר במזרח התיכון.

82 בני אדם נהרגו וכ- 130 נפצעו בדרגות פציעה שונות ביום שישי, 21 בינואר, באזור עיר הבירה צנעא כתוצאה מתקיפה אווירית משולבת של סעודיה ואיחוד האמירויות. התקיפה המסיבית ורחבת ההיקף במתחם של בתי-הכלא והמעצר באזור באה מספר ימים אחרי שהחות'ים התימנים תקפו באמצעות כטב"מים בתוך שטחה של אבו-דאבי והובילו למותם של שלושה אנשים חפים מפשע.

 

המורדים החות'ים האשימו את סעודיה בתקיפות. כלי התקשורת של המורדים השיעים הנתמכים על ידי איראן אף הפיצו סרטון גרפי שבו נראו אנשים מתחת להריסות לאחר התקיפה של בית-המעצר. בעקבות המצב הקשה שלח הצלב האדום ציוד חירום רפואי לשני בתי-חולים שטיפלו במספר הרב ביותר של נפגעים כתוצאה מהתקיפה האווירית האגרסיבית.

 

הקואליציה בראשות סעודיה ואיחוד האמירויות הודיעה לאמצעי התקשורת כי היא פגעה בנמל חודידה והצליחה להפיל את אחד המעוזים של החות'ים בתימן. הקואליציה התעלמה מדיווחים שונים של התקשורת על פגיעה בבניין התקשורת ובבית-המעצר. התקיפה של הקואליציה הערבית על אזור בתי-הכלא בעיר הבירה צנעא הרגיזה מאוד את החות'ים, שמאיימים כעת לתקוף את בורג' ח'ליפה בדובאי, אשר נחשב למבנה הגבוה ביותר בעולם. נסיכויות המפרץ הודיעו ביום שבת, 22 בינואר, על עצירה מוחלטת של כל הטיסות של מטוסים ללא טייס ושל מטוסים פרטיים למשך חודש שלם, מחשש לתקיפה נוספת של כוחות החות'ים.

 

מלחמת האזרחים בתימן החלה בשנת 2015, כאשר המורדים החות'ים שנתמכו על ידי איראן וחיזבאללה תקפו באינטנסיביות את עיר הבירה צנעא וביצעו הפיכה שלטונית במדינה הערבית הענייה. מאז נמשכים הקרבות הקשים בין החות'ים לבין הקואליציה הנתמכת על ידי סעודיה ואיחוד האמירויות, כאשר חלק מהאזורים במדינה נשלטים על ידי החות'ים וחלק נשלטים על ידי הקואליציה הערבית. יש לציין כי החות'ים הם זרם שיעי אשר קיים אך ורק בתימן, והם מהווים כשלושים אחוז מהאוכלוסייה במדינה. החות'ים מאמינים כי הסונים הם אויב האסלאם. עובדה זו היא אחת הסיבות העיקריות למאבק המתמשך שלהם בשלטון.

 

המאבק העקוב מדם בתימן אינו מפסיק לגבות קורבנות חפים מפשע. ביניהם זקנים, נשים, ילדים ואפילו תינוקות. למרות התנהלותם חסרת המעצורים של המורדים החות'ים, על הקואליציה הערבית לעשות כל מאמץ שהיא יכולה כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע. התקיפות האיומות הללו  מציגות את סעודיה ואת האמירויות הערביות לא פעם כמדינות אכזריות שזכויות אדם אינן מעניינות אותן. אין ספק כי על הסעודים והאמירתים לשנות את הגישה שלהם ולהשתדל לפגוע אך ורק במורדים החות'ים על כוחותיהם השונים. על כוחות הקואליציה להעניק סיוע כלכלי ורפואי לאוכלוסייה התימנית הענייה שנפגעת פעמים רבות מההתקפות האוויריות הקשות. סביר להניח כי הפעילות האינטנסיבית והאגרסיבית של החות'ים תמשיך להתקיים כל עוד יש להם תמיכה מסיבית ובלתי פוסקת מאיראן ומחיזבאללה.

 

 

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *