על חשבון הציבור: נחשפה הונאה נוספת של מיליוני שקלים

פחות מחודש לסדרת המעצרים של חשודים בהונאה של הביטוח הלאומי, נחשפה הבוקר פרשיית הונאה נוספת: כך שימשו מסמכים מזויפים מבתי החולים "הדסה" ו"שערי צדק" לגניבת מיליוני שקלים מהקופה הציבורית

תושב ירושלים נעצר על ידי המשטרה במסגרת חקירת עבירות הונאה וזיוף מסמכים רפואיים תוך מצג שווא לשם הוצאת קצבאות במרמה, בכך הושגו מיליוני שקלים מקופת כספי ציבור. מדובר בחקירה משותפת של משטרת ישראל יחד עם אגף החקירות של הביטוח הלאומי ורשות המסים.

מזה שבועות ארוכים, מקיימת היחידה ללחימה בפשיעה ציון ממחוז ירושלים חקירה סמויה יחד עם אגף החקירות של הביטוח הלאומי ויחידת חקירות מס הכנסה ירושלים והדרום ברשות המסים, לאחר שנציגי ביטוח לאומי פנו למשטרה עם מידע וחומרי חקירה שביצעו בעקבות חשדם לעבירות הונאה רחבת היקף באמצעותה נגבו כעשרה מליוני שקלים מכספי הציבור.

על פי החשד, הונאה זאת נעשתה תוך שנשלחו מסמכים רפואיים מזויפים מבתי חולים "הדסה" עין כרם, "שערי צדק" וביקורים אצל רופאים שבפועל לא התקיימו כלל, על רקע לקות שמיעה, שכביכול העידה על נכות של עשרות רבות של ילדים מעשרות משפחות המתגוררות בערים שונות ברחבי הארץ.

אמש (ראשון), הפכה חקירה זאת גלויה עת עצרו בלשי המשטרה מיל"פ ציון את החשוד (תושב ירושלים בשנות ה-40 לחייו) העומד להערכת חוקרי המשטרה ובהתאם לממצאי בדיקתם של אגף חקירות של הביטוח הלאומי, מאחורי הונאה זאת. במהלך היום תבקש המשטרה בבית משפט השלום בירושלים להאריך את מעצרו לטובת המשך פעולות החקירה הנדרשות.

חקירת המשטרה יחד עם גורמי האכיפה במס ההכנסה וביטוח לאומי, נמשכת וצפויים מעצרים נוספים.

ניצול לרעה של הקלות החוק

הונאת הביטוח הלאומי שנחשפה הבוקר הינה רק אחת מתוך עשרות, כאשר המשותף לכולם הן לרוב שימוש לרעה בהקלה ייחודית של הביטוח הלאומי לילדים נכים, ותוך פגיעה משמעותית בציבור הנכים בישראל.

לפני כשלושה שבועות דיווחנו כאן ב'אקטואליק' על מעצרים נרחבים של חשודים במעורבות בפרשיית הונאה ענקית של ביטוח לאומי.

הביטוח הלאומי, כחלק מצמצום הבירוקרטיה והרצון לייעל את השירות לאזרח ובדגש על נכויות ילדים, קידם הקלות בהליך על-פיו לא נדרש במקרים רבים הגעה של ילד עם מוגבלות לוועדה רפואית, אלא בהתבסס על מסמכים רפואיים רשמיים מרופא ומרפאה מוסמכים המפרטים את מצבו של הילד והכרה בקריטריונים המזכים בקצבה.

כאמור, במהלך השנה החולפת גילו חוקרי אגף החקירות של הביטוח הלאומי מספר רב של בקשות להכרה בנכות לקטינים שהתקבלו במוסד והיו בעלות מאפיינים דומים ומחשידים. בעקבות כך החלה החקירה הסמויה בשת"פ עם מפלג ההונאה של משטרת ירושלים. במהלך החקירה הסמויה אותרו מאות בקשות, שעל-פי החשד בוצע בהן שימוש במסמכים מזויפים ושהוגשו לסניפים השונים של המוסד. עוד עלה בחקירה כי במקרים רבים הוגשו בקשות עבור שני ילדים מאותן המשפחות, וזאת על-פי החשד, במטרה להגדיל את תשלומי הקצבאות החודשיות. התשלומים כתוצאה ממעשי הונאה נאמדים על עשרות מיליוני שקלים ואף יותר.

על-פי ממצאי החקירה הסמויה, משרדים הממוקמים במרכז ובצפון הארץ, הפעילו בין היתר, עסקנים בקרב הציבור בהבטחה למשפחות כי ידאגו עבורן לתשלומי קצבאות מכובדים. בתמורה לכך, נדרשו אותן משפחות לוותר מראש על סכום הכסף שייזקף לזכותן רטרואקטיבית עם קבלת ההכרה ע"י הביטוח הלאומי, קרי – עשרות אלפי ש"ח לכל מקרה שנידון.

יצוין כי לאחרונה התריעו הגורמים המקצועיים של הביטוח הלאומי בפני הכנסת כי קופת הביטוח הלאומי מתמודדת עם קושי משמעותי הנובע מניהול אקטוארי שגוי, כאשר על פי הערכות בשנת 2040 תתרוקן לחלוטין הקופה הציבורית. גירעון זה עשוי להיות המאיץ לאכיפת הונאות הביטוח הלאומי, תוך הבטחה כי כספי הציבור אכן מועברים לזכאים בלבד.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *