העולם הערבי ומלחמת רוסיה אוקראינה – ד"ר דרור מנור

לאחרונה נשאלת השאלה כיצד מתייחס העולם הערבי למלחמה בין רוסיה לאוקראינה. בתחילת חודש מרץ ביקש נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מכל נציגי הליגה הערבית, למעט סוריה השקועה במלחמת אזרחים עקובה מדם, לדיון דחוף במלחמה בין רוסיה לאוקראינה. נדמה כי למדינות ערב יש דילמה קשה כיצד להתייחס למלחמה הקשה והמורכבת הזו, כיוון שרובן קשורות הן לרוסיה והן לאוקראינה

לאחרונה נשאלת השאלה כיצד מתייחס העולם הערבי למלחמה בין רוסיה לאוקראינה. בתחילת חודש מרץ ביקש נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מכל נציגי הליגה הערבית, למעט סוריה השקועה במלחמת אזרחים עקובה מדם, לדיון דחוף במלחמה בין רוסיה לאוקראינה. נדמה כי למדינות ערב יש דילמה קשה כיצד להתייחס למלחמה הקשה והמורכבת הזו, כיוון שרובן קשורות הן לרוסיה והן לאוקראינה.

מזרחנים ומומחים למדעי המדינה טוענים כי בתוך המשבר העולמי החמור שנוצר כתוצאה מהמלחמה, הליגה הערבית היא חסרת חשיבות באופן מוחלט. זאת למרות שמדובר בארגון ותיק שקיים משנת 1945. כל אחת מהמדינות המרכיבות את הליגה תלויה מבחינות מסוימות הן ברוסיה והן בארצות הברית לעסקאות הקשורות לכלי נשק ולחימוש, ובאוקראינה לכל מה שקשור לאספקת קמח וחיטה. נדמה כי אף אחת ממדינות ערב אינה מעוניינת להיכנס לתסבוכת עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

חוסר הרצון של מדינות ערב להסתבך עם פוטין בא לידי ביטוי בקריאה לפתרון דיפלומטי, כולל שביתת נשק, במיוחד מצדן של מצרים וסעודיה. יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן-סלמאן, הציע לאחרונה לערוך ועידת פסגה בארצו כדי לנסות ולהסדיר את המצב. מדינות ערב נזהרות מאוד מלהסתבך עם נשיא רוסיה, והדבר מתבטא בכך שהן אינן מעיזות לגנות בפומבי את המדיניות הרוסית התוקפנית. כלי התקשורת הערבים אינם מראים כלל צילומים של הפליטים האוקראינים שנמצאים במצב קשה ובעייתי. הרי פרסום תמונות קשות עלול לעורר במהרה את חמתו של פוטין, ובכך מדינות ערב אינן מעוניינות.

לרבות מהמדינות המרכיבות את הליגה הערבית יש בעיה רצינית, כיוון שבשנים האחרונות יצאו רבים מאותן מדינות לאוקראינה על מנת למצוא פרנסה ראויה. זאת בשל המשבר הכלכלי החמור שתקף את רוב מדינות ערב, ובמיוחד לאחר פרוץ האביב הערבי. בין המדינות האלה ניתן לציין את מצרים, סעודיה, לבנון, מרוקו ואלג'יריה. יש ערבים רבים שהצליחו באוקראינה, התחתנו עם אוקראיניות, ואפילו הביאו את משפחותיהם לחיות עמם. אולם כעת, הם נאלצים לברוח אל הגבול, כאשר אף נציג ממדינות ערב אינו נמצא שם כדי לקבל אותם ולהעניק להם סיוע. מדינות ערב מקוות שצבאו של פוטין לא יפתח באש על הפליטים הערבים שמנסים לברוח מאוקראינה. זאת כאשר נשיא רוסיה התחייב בפני המנהיגים הערביים כי לא יפגע באף פליט ערבי.

אין ספק כי העולם הערבי נמצא בדילמה קשה, והוא לא יעז לבגוד בנשיא רוסיה ולהפנות לו עורף במלחמתו נגד אוקראינה. מדינות ערב, ובמיוחד מצרים, אינן שוכחות את הסיוע הסובייטי רחב ההיקף שזכו לו לאורך שנים רבות, ואשר כלל אספקה עצומה של חימוש וכלי נשק, כולל מטוסי-קרב, כלי-שיט ומערכות הגנה משוכללות. אותן מדינות גם אינן שוכחות את ההשקעות הכלכליות הגדולות של רוסיה שנמשכות עד היום. דוגמא בולטת לכך היא מצרים, שרוסיה משקיעה בה כספים רבים בתחומים שונים, ויש גם מספר גדול של תיירים רוסים שמבקרים במצרים, מה שמכניס כסף רב למשרד האוצר המצרי. רוב מדינות ערב, כולל אלה המרכיבות את הליגה הערבית, מקבלות עד היום ייעוץ או סיוע צבאי מרוסיה, כך שיהיה להן קשה מאוד לצאת נגד מדיניותו התוקפנית של פוטין באוקראינה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *