נעדרתם במלחמה? המעסיקים וההסתדרות הגיעו להסכם והמדינה תשלם

ההסכם לפיו עובדים שנעדרו מהעבודה בגלל המלחמה, יקבלו שכר עבודה, מותנה בצו הרחבה ובשיפוי מהמדינה

נעדרתם מהעבודה בגלל המלחמה? ההסתדרות ונשיאות המגזר העסקי חתמו היום (חמישי) על הסכם שמסדיר תשלום שכר לעובדות ולעובדים שמתגוררים ביישובים שפונו, וכן ביישובים נוספים במה שהוגדר כ"אזור המיוחד" בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים, ונעדרו מעבודתם במלחמת "חרבות ברזל" בחודש אוקטובר. ההסכם מבוסס על הסכמות דומות שהושגו במבצעים צבאיים קודמים דוגמת "שומר החומות" ו"צוק איתן".

בהתאם לקבוע בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים, תשלום השכר יינתן לעובדים שנעדרו ממקום עבודתם עקב הוראות פיקוד העורף או בגלל הצורך להשגיח על ילדיהם עקב סגירת מוסדות החינוך, בהתאם להגבלות שהוטלו. על פי ההסכם, ישולם לעובדים הזכאים שכר עבודה יומי שהיה משולם אילו היו עובדים באופן רגיל ובכפוף לתקרה. כנגד כך, יקבלו המעסיקים שיפוי מהמדינה בהתאם לאמור בתקנות. התשלומים לפי ההסכם יבוצעו במועד תשלום משכורת החודש העוקב לחודש שבו יוצא צו הרחבה להסכם.

מי זכאי לפיצוי? עובדים שמתגוררים ביישובים שפונו. עובדים שמתגוררים ב"אזור המיוחד" בהתאם לתנאים הבאים: עובד שמועסק במוסד חינוך שנסגר עקב הנחיות פיקוד העורף או עקב הנחיית הרשות המקומית. עובד שנעדר מעבודתו לצורך השגחה על ילדו עקב הוראה בדבר סגירת מוסד החינוך בו לומד או שוהה הילד או עקב הוראה בדבר סגירת מוסדות חינוך במקום מגוריו. עובד שנעדר מעבודתו בהתאם להוראה בדבר איסור התקהלות. ההסכם הנוכחי נותן מענה גם לעובדים שהוצאו לחל"ת על ידי המעסיק בגלל המצב הביטחוני והוא מאפשר לעובדים להגיש בקשה לתשלום השכר בגין ימי ההיעדרות בכפוף למנגנון התחשבות שיוסדר בין רשות המיסים לבין המוסד לביטוח לאומי, ובכפוף לשיפוי המעסיק.

חשוב להבהיר כי ההסכם עדיין לא מחייב איש. הוא יוגש לאישור הממונה הראשית על יחסי עבודה במשרד הכלכלה והתעשיה ותוקפו מותנה בהרחבתו בצו הרחבה על ידי משרד הכלכלה והתעשייה. במילים אחרות, שני הצדדים להסכם, ההסתדרות והמעסיקים, לא ישלמו לעובדים פרוטה לפני שיקבלו שיפוי מהמדינה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *