לראשונה: יו"ר כנסת נאם בפני שני בתי הפרלמנט ברומניה

רומניה חוגגת את 75 שנות עצמאות לישראל בישיבה מיוחדת – אליה הוזמן היו"ר אוחנה לשאת דברים כאורח כבוד בפני הסנאט ובית הנבחרים • זוהי הפעם הראשונה בה נואם יו"ר כנסת בפרלמנט הרומני וזהו גם נאומו הראשון של אוחנה בפרלמנט זר • במהלך ביקורו ערך יו"ר הכנסת שורה של פגישות מדיניות עם צמרת הממשל הרומני

יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה קיים ביממה האחרונה שורה של מפגשים מדיניים בבוקרשט עם צמרת הממשל הרומני והשתתף באירועים רשמיים ששיאם היה בישיבה מיוחדת של בית הנבחרים והסנאט של רומניה שציינו לראשונה את יום עצמאותה של ישראל.

זו הפעם הראשונה בתולדות יחסי ישראל-רומניה בה יושב-ראש כנסת נואם בפני שני בתי הפרלמנט וכן נאומו הראשון של יו"ר הכנסת אוחנה בפני פרלמנט זר.

אוחנה הוזמן לשאת דברים בפני הסנאט ובית הנבחרים על ידי מקבילו, נשיא הפרלמנט וראש הממשלה החליפי מרצ'ל צ'ולאקו (Ciolacu Marcel). צ'ולאקו צפוי בחודש הקרוב להיכנס לתפקיד ראש ממשלת רומניה, זאת במסגרת מימוש הסכם הרוטציה בינו לבין ראש הממשלה המכהן, ניקולאה צ'וקה (Ciucă Nicolae) עמו נועד היו"ר אוחנה מוקדם יותר במהלך היום.

בפגישותיו עם ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי הרומניים אמר יו"ר הכנסת אמיר אוחנה: "אנו נאבקים כל העת כדי להבטיח את ביטחונה של ישראל. רק בשבוע האחרון העולם קיבל תזכורת כי אנו מוקפים באויבים קרובים ורחוקים הפועלים יחד ומשגרים רקטות במטרה לפגוע בכמה שיותר חפים מפשע. אני מבקש להודות לרומניה שהודיעה כי לא תיקח חלק במופע המביש באו"ם לציון האירוע שיש מי שמבקשים לקרוא לו "נכבה". במקום זאת, אתם עורכים פה חגיגה ראויה לציון 75 שנות עצמאות ישראל. זהו ביטוי לידידות אמת ואנו נוסיף יחד להעמיק את היחסים בין המדינות".

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה מודה על האירוח ומחיאות הכפיים בתום נאומו (צילום: שגרירות ישראל ברומניה)

בישיבה המיוחדת שהתקיימה היום (ד') בפרלמנט הרומני בפני מליאת שני הבתים הושמע המנון "התקווה". חברות וחברי הסנאט ובית הנבחרים הריעו ממושכות ליו"ר הכנסת אוחנה בתום נאומו, בו אמר: "אני נרגש ומתכבד לעמוד פה כיו"ר הכנסת הראשון בהיסטוריה שנואם בפני שני בתי המחוקקים של רומניה, שהיא גם הפעם הראשונה אי-פעם שבה אני נושא דברים בפני פרלמנט זר ובפעם הראשונה בה אני מבקר ברומניה. הדיון המיוחד הזה הוא ביטוי לידידות אמת ולקשר המיוחד מאוד בין המדינות. בזמן שאנו חוגגים יחד את יום עצמאותה ה-75 של ישראל, נמשיך לעבוד יחד כדי לבנות עתיד טוב יותר ולעמוד זה לצד זה כפי שחברים עושים. רומניה וישראל תמיד יעמדו ביחד".

יו"ר הכנסת התייחס בנאומו גם לאיום האיראני וציין כי "אסור להתעלם ממשטר האייתולות שקורא בגלוי להשמדת ישראל בזמן שהוא מנסה להשיג נשק גרעיני. מדובר באיום על העולם החופשי. יחד נבהיר כשאנחנו אומרים 'לעולם לא עוד' – אנו מתכוונים לכך".

ראש ממשלת רומניה ניקולאה צ'וקה אמר בנאומו: "לישראל ולרומניה יש יחסים מיוחדים המתבטאים לא רק ברמה הדיפלומטית אלא גם בקשר החם והעמוק שבין העמים המבוסס על ערכים משותפים. ישראל היא אחת השותפות הקרובות והחשובות של רומניה במזרח התיכון. אנו חולקים יחסים כלכליים חזקים ואני מאמין שביכולתנו להעמיק יחסים אלו. אני קורא לכל אנשי העסקים בישראל להשקיע ברומניה – אני מבטיח שתתקבלו בברכה.בשם ממשלת רומניה, אנו פתוחים לשיתופי פעולה בשנים הקרובות שיטיבו עם ישראל ורומניה. אני מזמין אתכם לקחת חלק ביצירת יוזמות ותהליכים למען מטרה זו".

נשיא בית הנבחרים הרומני וראש הממשלה החליפי מרצ'ל צ'ולאקו אמר בדיון: "ישראל היא בת הברית הקרובה ביותר שלנו במזרח התיכון רבתי ושותפה שניתן לסמוך עליה ברמה הבינלאומית. 75 שנים רצופות של קשר דיפלומטי בין המדינות שלנו הן עדות לכך. העובדה שמר אמיר אוחנה בחר בפרלמנט הרומני כפרלמנט הזר הראשון בו יישא דברים כיו"ר הכנסת מכבדת אותנו ומשמשת כעדות ליחסים המיוחדים שבין המדינות שלנו. הקשר הייחודי בין רומניה לישראל מתעלה מעל צרכי המדינה ושורשו מבוסס על מסורת ועל תחושה עמוקה של חברות וכבוד הדדי".

אוחנה מעניק לצ'ולאקו תצלום ייחודי של האמן ראובן רובין ז"ל (צילום: שגרירות ישראל ברומניה)
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה עם נשיאת הסנאט בפועל אלינה סטפניה גורגיו (צילום: שגרירות ישראל ברומניה)

נשיאת הסנאט הרומני בפועל אלינה סטפניה גורגיו אמרה בישיבה: "אנחנו מדינה שלא שוכחת. ההיסטוריה של השואה תהיה נושא לימוד חובה בבתי הספר ברומניה. אימצנו החלטה אסטרטגית לאומית בעניין, רה"מ מינה נציג ייעודי למלחמה באנטישמיות ובתחילת המושב הסנאט אימץ הצהרה חשובה לזכר הנספים בשואה, למען שורדי השואה ולכל הקהילה היהודית ברומניה. נמשיך לפעול נגד אנטישמיות והכחשת שואה. אנו גם מסתכלים על העתיד במטרה להעמיק את שיתוף הפעולה הפרלמנטרי בין הסנאט והכנסת בנושאים חשובים כגון: ביטחון תזונתי, מעבר לאנרגיות ירוקות, הייטק, אבטחת סייבר וביטחון – מהם אנו יכולים ללמוד רבות מישראל".

הערב צפוי להתקיים טקס חגיגי באולם האופרה הלאומית הרומנית בבוקרשט לרגל 75 שנה עצמאות ישראל בהזמנת שגריר ישראל ברומניה, ראובן עזר ובהשתתפות מאות מוזמנים, בהם ראש הממשלה הרומני, נשיא הפרלמנט וראש הממשלה החליפי, בכירים נוספים וחברי הקהילה היהודית ברומניה.

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה עם ראש ממשלת רומניה ניקולאה צ'וקה (צילום: שגרירות ישראל ברומניה)
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה עם נשיא הפדרציה היהודית ברומניה, חבר הפרלמנט סילביו וקסלר (צילום: שגרירות ישראל ברומניה)
אוחנה בבית הכנסת "קורל", הלב של הקהילה היהודית ברומניה (צילום: שגרירות ישראל ברומניה)

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *