רוסיה רוכשת מיליוני רקטות ופגזים מצפון קוריאה – ד"ר דרור מנור

רוסיה בתהליכים לרכוש מיליוני רקטות ופגזים מצפון קוריאה. המנהיג העליון מעוניין לסייע לרוסיה מבחינה צבאית. ייתכן שתהיינה בהמשך עוד עיסקאות

לאחרונה נודע שהמודיעין האמריקאי מעריך, כי בעקבות הקשיים הרבים במלחמה באוקראינה והשפעת הסנקציות של מדינות המערב החליט נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לרכוש מיליוני רקטות ופגזי ארטילריה מצפון קוריאה. הרי יש לו קשרים מצוינים עם המנהיג העליון קים ג'ונג איל. פוטין זקוק בדחיפות לרקטות ולפגזים בעקבות המחסור החמור ממנו סובל הצבא הרוסי. גורמים אמריקאים אישרו את הדיווח הזה, שפורסם בעיתון הניו יורק טיימס. גורמים אלה הדגישו כי בהמשך צפויות עסקאות נשק נוספות שבהן תרכוש רוסיה ציוד צבאי רב מצפון קוריאה.

גורם אמריקאי אמר לאחרונה כי משרד ההגנה של רוסיה מתכוון לרכוש בקרוב מיליוני רקטות ופגזי ארטילריה מצפון קוריאה, כדי להשתמש בהם במלחמה המתמשכת באוקראינה. לדבריו, רכישת הציוד הצבאי הזה מראה שצבא רוסיה ממשיך לסבול ממחסור חמור באספקה של ציוד ותחמושת באוקראינה. המחסור הזה קשור גם לסנקציות המערביות שהוטלו על רוסיה לאחר הפלישה שהחלה לפני כחצי שנה. לדעת גורמים ממשלתיים בארה"ב, רכישות אלה מוכיחות שהסנקציות החלו לפגוע ביכולתו של צבא רוסיה לנהל את המלחמה לאורך זמן.

המנהיג העליון קים ג'ונג איל, שארצו מבודדת לחלוטין בעולם, מעוניין לחזק את יחסיו עם מוסקבה, ולאחרונה הוא הציע לשלוח לרוסיה חיל-משלוח של מאה אלף חיילים מתנדבים מארצו כדי לסייע לה במלחמה באוקראינה. בנוסף, מנהיג צפון קוריאה הביע עניין לשלוח פועלים שיסייעו בשיקום אזורי הכיבוש של צבא רוסיה במזרח אוקראינה. אין ספק כי סיוע נדיב בכוח אדם צבאי ואזרחי מצפון קוריאה יוכל לסייע לצבא הרוסי המותש באוקראינה.

צפון קוריאה נחשבת למדינה הצבאית ביותר כיום, והיא בעלת הצבא הסדיר הרביעי בגודלו בעולם. בנוסף, יש לה גם כוח מילואים עצום של יותר ממיליון וחצי חיילים. הצבא הצפון קוריאני מפעיל מערכת ענפה של מתקנים צבאיים הפזורים בכל רחבי המדינה, מערכת צפופה של הגנה אווירית, ומפעלי נשק גדולים. יש להוסיף כי ייצוא הרקטות והפגזים מצפון קוריאה לרוסיה מהווה הפרה של החלטות האו"ם, אשר אוסרות במפורש על פיונגיאנג לייצא ולייבא כלי נשק ותחמושת.

חשוב לציין כי יחסיה של רוסיה עם צפון קוריאה ידעו עליות ומורדות במשך השנים, והם החלו בשנת 1948 עם הכרת ברית המועצות בצפון קוריאה. מפגש הפסגה הראשון בין שתי המדינות התרחש לאחר מינויו של ולדימיר פוטין לנשיא רוסיה בתחילת שנות האלפיים. במפגש זה נחתם הסכם משותף בין רוסיה לצפון קוריאה. ב- 18 באוקטובר 2011 ציינו שתי המדינות 63 שנה ליחסים הדיפלומטיים ביניהן באירוע שהתרחש בשגרירות הצפון קוריאנית במוסקבה. רוסיה פלשה לאוקראינה בפברואר 2022, וב- 2 במרץ, צפון קוריאה הייתה אחת מחמש המדינות היחידות שהצביעו נגד החלטת האו"ם שגינתה את הפלישה הרוסית. בנוסף, המדינה האסייתית הקיצונית וסוריה הן המדינות היחידות, מלבד רוסיה, שהכירו בעצמאותן של "הרפובליקות העממיות" שהוקמו על ידי הבדלנים הפרו-רוסים במחוזות לוהנסק ודנייצק במזרח אוקראינה.

אין ספק כי צפון קוריאה תספק לרוסיה מיליוני רקטות ופגזים במהלך החודשים הקרובים, דבר שיחזק מאוד את הארטילריה הרוסית שנשחקה במהלך הלחימה הממושכת באוקראינה. מנהיגי המעצמות, ובמיוחד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, מודעים לכך שהעסקה בין שתי המדינות תצא לפועל בקרוב, ושאין הרבה מה לעשות בנידון. הם יודעים שהמנהיג העליון של צפון קוריאה יצפצף ללא היסוס על החלטות האו"ם, אשר אוסרות במפורש על ארצו לייצא ולייבא כלי נשק ותחמושת.
עצם הנכונות הצפון קוריאנית לסייע לרוסיה מבחינה צבאית באוקראינה מראה על שיתוף הפעולה ההדוק בין פוטין לבין קים ג'ונג איל. ברור לכל כי אכזריותו של הנשיא פוטין כלפי העם האוקראיני אינה מפריעה כלל לדיקטטור של צפון קוריאה שמוכן לסייע לצבא הרוסי ללא הגבלות, אם זה בכוח אדם צבאי ואזרחי, ואם זה בכלי נשק ותחמושת.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *